Friday, May 15, 2020

Eetika ja IT

Sel nädalal keskendusime eetikale IT vallas, või siis kokkuvõtvalt kübereetika probleemidega. Endagi puhul olen täheldanud, et tegemist on teemaga, mille peale ma igapäevaselt ei mõtle, kuid tõsisemalt süvenedes erinevatele probleemidele ja muredele IT vallas, leiab mitmeid muresid, mis on seotud eetikaga antud valdkonnas. Tihtipeale lahenduvad eetilised küsimused puhtalt sisetunde ja enda kogemuse baasil, kuid mitmed firmad ja organisatsioonid on näinud vaeva ning pannud kokku eetikakoodeksid üldsuse tarbeks või siis oma töötajatele, et edendada eetilist käitumist IT keskkonnas.

Erinevate firmade ja organisatsioonide eetikakoodekseid sirvides jäi mulle silma SANS instituudi IT eetikakoodeks. SANS instituut tegeleb küberturvalisuse koolituste andmisega ja erinevate sertifikaatide väljaandmisega. Küberturvalisus ja võrgukaitsemeetmed on kindlasti valdkond, kus eetiline käitumine on eriti oluline.SANS'i eetikakoodeks on leitav siit ning tegemist on küllalt pika nimekirjaga, nii et ma proovin leida sealt koodeksid, mis kõnetavad mind kõige rohkem ning mille puhul on mul endal kogemust.

Esiteks, mulle meeldib esimene üldistav lause mis kõlab umbes nii:" Ma püüdlen enda tundmisele ja olen aus enda võimetes". IT vallas töötades olen märganud, et mõned arendajad ei julge tihti tunnistada, et nad ei ole võimelised ülesandega hakkama saada, ning abi küsimise asemel üritavad ise kuidagi lahendusele jõuda. See on aga tihtipeale halb idee, sest suure tõenäosusega tuleb lahendus ümber teha pärast ning kokkuvõtvalt kaotavad kõik aega. Nagu koodeks kirjeldab, ei tohi kahelda teistelt abi küsimist ning tuleb hinnata kogenumate töötajate kogemust ning dialoogi käigus ka ise areneda. Siin juhul võib ka olla negatiivne efekt, sest liigne abi küsimine võib viia olukorrani, kus kogenud töötajal polegi aega oma tööga tegeleda. Iga inimene peaks leidma ise kuldse kesktee siin juhul.

Antud eetikakoodeksis on mitmeid punkte seoses valdkonna standardite järgimisega. Arenduses on see tihtipeale keerulisem ning standardite järgimine võib tihtipeale tähendada suuremat kulu, mis pole võimalik tihtipeale kas aja- või ressursipuuduse tõttu. Omast kogemusest võin väita, et testimine saab kiirelt ohvriks, kui eesmärgiks on kulude kokkuhoid. Lisaks olen märganud ka, et dokumenteerimine võib olla kohati lohakas või puudulik, mille tagajärjel on hiljemalt süsteemi või programmi käitumisest aru saada ülimalt keeruline ja kallis. Kindlasti on rohkelt IT firmasid, kes kannatavad kehvasti dokumenteeritud "legacy" programmidega.

Lõpetuseks on SANS`i eetikakoodeksis mitmed punktid konfidentsiaalsuse ning teiste töötajata austamise suhtes. Konfidentsiaalsus on kindlasti oluline punkt, sest peale firmasaladuste on ka kindlasti kolleegidel palju infot jagada sinuga, mille puhul nad eeldavad, et see jääb vaid sinu teada. Austusest oma kaasvõitlejate vastu tuleks teisi kohelda samamoodi, nagu sa sooviks, et sind koheldaks. Peale selle, tehes ise tööd väga rahvusvahelises firmas, on meil ka teemaks olnud diskrimineerimine, mille puhul tulebki jälle loota kõigilt mõistusega võtmist ning ei tohiks diskrimineerida kultuurilisi erinevusi, mis võivad sinu kultuuriruumis tunduda veidrad. Kokkuvõtvalt, eetika seisnebki palju selles, mis tundub õige ja mõistlik. Kindlasti on inimesi, kes mingitest eetilistest väärtustest ei hooli, kuid kui siiski valdav enamus on õigel sihil, siis on ka kindlasti IT valdkond paremas ja eetilisemas seisus.

No comments:

Post a Comment

Eetika ja IT

Sel nädalal keskendusime eetikale IT vallas, või siis kokkuvõtvalt kübereetika probleemidega. Endagi puhul olen täheldanud, et tegemist on t...